تصاویر منتخب
چه کسی میتواند به اوضاع پست سامان دهد؟
یکی از خدمات ارتباطی با قدمت و جهانی اما به روز شده خدمات پستی است که از جمله موضوعات قابل توجه در جهان بشمار می رود و دارای شیوه نامه و استانداردی جهانیست و به لحاظ اهمیت خاصی که دارد در تقویم جهانی یک روز را بنام خود اختصاص داده است.
در دنیای امروز با اینکه راه های ارتباطی با گسترش فضای مجازی و شبکه هاي مرتبط به تلفن های همراه نیز بطور گسترده ایجاد شده نه تنها پست رو به تعطیلی نرفته بلکه خدماتش متنوع تر گشته و استقبال مردم از آن نیز روند افزایشی داشته است و این امر بدان معناست که باید توجه حاکمیت به پست ملی ایران یا همان پست جمهوری اسلامی نیز بیشتر شود و نارضایتی هایی که امروز در مجموعه پست علیرغم افزایش تعرفه های مرتبط مشاهده می شود کاملا دور از شأن و اقتدار ایران قوی و عزیز و مردم شریف و پرسنل زحمتکش آنست.
استفاده از موتورهای فرسوده برای توزیع پست ، واگذاری توزیع بسته های پستی دارای وزن به بخش خصوصی ، کمبود نیروی وسیع در سیستم پست خصوصا در امر توزیع ، پایین بود میزان دریافتی پستچی ها با التفات به سختی کار از جمله مواردی است که باید همزمان با مشکلاتی نظیر تاخیر در ارسال و توزیع مراسلات خصوصا پست ویژه یا برگشت دادن مرسوله بدون مراجعه به مقصد و تحویل مرسولات با آسیب دیدگی به گیرنده مود رسیدگی قرار گیرد.
ایجاد شرکت های موازی پستی که طی سالهای اخیر صورت گرفته و بعضا مشاهده و شنیده شده بعلت عدم نظارت دستگاه های خاص نظارتی ، علاوه بر آنکه تعرفه هایی متفاوت با پست کشور و البته جذاب و به نفع و مورد قبول فرستنده ارائه می دهند ، خدماتی چون ارسال کالاهایی که در پست ملی غیر قابل اجراست را انجام می دهند ، رویه ای است که باید در کلیات و همچنین با تمام جزئیات مورد بازنگری قرار داده شود.
نکته قابل تاملی که در ایجاد آن شرکت ها دیده شده آنست که مجوز فعالیتشان توسط راه و شهرسازی صادر میگردد و با همان مجوز بازاریابی نموده و به امور پستی مبادرت دارند.
قطعا خصوصی بودن پست به صلاح نیست و موازی کاری در این راه هم اشتباه است.
ضمن آنکه تاکید بر آنست بر فرض وجود ادله کارشناسانه برای فعالیت پستی توسط بخش خصوصی ، این اتفاق باید از مسیر شرکت پست جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات بگذرد تا از بروز تخلفاتی چون جابجایی مرسولات غیر مجاز و مفقود شدن بسته هوی مردم و بیان این جمله که اگر پیدا نشد خسارتش را می دهیم ، نیز جلوگیری بعمل آید.
نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل و توزيع در پست ملی لازم و افزایش پرسنل آموزش دیده پستی امری واجب و ضروری است.
بنظر می آید مدیران کنونی و قبلی پست علیرغم زحمات نه تنها موفق به رفع مشکلات نشده و شاهد افزایش آن نیز بوده اند ، توان انتقال مباحث را به دولت و مجلس و همان حاکمیت نداشته اند و در حال حاضر نارضایتی های مردم از خدمات پستی نیز کم نیست.
اینکه پست ویژه بعد از چند روز با پیگیری های متعدد به مقصد برسد ، اینکه مسوول دفتر و نامه رسان مرسولات در شرکت های جدیدالتأسیس در شهر ها یک نفر واحد باشد و اینکه با وجود کاهش کیفیت خدمات تعرفه ها در پست روند صعودی داشته از موارد قابل بازبینی و اصلاح به نفع مردم یا همان مشتریان می باشد.
رئیس جمهور ، معاون اول ، دولت ، مجلس ، قوه قضاییه ، سازمان بازرسی و سازمان برنامه و بودجه پرونده پست را با نگاه اصلاح و ساماندهی , ویژه در دستور کار قرار دهند و وزارت ارتباطات هم خود را موظف بداند در مدیریت پست جمهوری اسلامی تدبیری بیشتر داشته باشد.
محمدعلی روشن مدیرمسئول بانکدار آنلاین