تصاویر منتخب
بازگشت کیف گمشده طلا توسط بازنشسته پاکدست بانک صادرات ایران
در روزگاری که خبرهای ناگوار ذهنها را درگیر میکند، حکایت پاکدستی و امانتداری یک انسان شریف، چون نوری امیدبخش میدرخشد. هفتا نیوز در گفتگویی اختصاصی با آقای پرویز رضایی، کارمند بازنشسته بانک صادرات ایران، به واقعهای میپردازد که نه تنها نشان از منش والا و خصلت نیکوی این مرد بزرگ دارد، بلکه تلنگری است برای ترویج فرهنگ صداقت و امانتداری در جامعه.
آقای رضایی عزیز، خبر اقدام شایسته شما در بازگرداندن کیف گمشدهای مملو از سکههای طلا به صاحبش، در فضای مجازی و محافل مختلف دست به دست میشود. لطفاً برای خوانندگان هفتا نیوز، جزئیات این اتفاق را شرح دهید و بگویید در آن لحظه، چه احساسی داشتید؟
با سلام و عرض ادب خدمت شما و مخاطبان محترم هفتا نیوز. ماجرا از این قرار بود که در حال عبور از پارک شقایق مهر سعادتآباد بودم که چشمانم به کیفی افتاد. پس از بررسی، متوجه شدم که حاوی تعداد زیادی سکه طلا و کارتهای بانکی است. اولین فکری که به ذهنم رسید، پیدا کردن صاحب آن بود. خوشبختانه با شماره تلفنی که در کیف بود، توانستم صاحبش را پیدا کنم و کیف را به او بازگردانم. حس رضایت از انجام یک کار درست و بازگرداندن امانت به صاحبش، بهترین پاداش برایم بود.
در روزگاری که شاید وسوسه مال دنیا بر برخی افراد غلبه کند، شما بدون لحظهای تردید، امانتداری را برگزیدید. چه چیزی باعث شد که حتی برای لحظهای به برداشتن این ثروت فکر نکنید؟
پاسخ من بسیار ساده است؛ من پرویز رضایی یک عمر امانتدار مردم بودهام و هیچ وقت به خودمان اجازه ندادهایم به مال مردم نظر داشته باشیم. این کیفی که پیدا کردم، اگر خیلی بیشتر از این هم در آن بود، به من ربطی نداشت و باید به صاحبش بازگردانده میشد. این شیوه و منش ما در زندگی بوده و هست. ما سعی کردهایم به عنوان یک انسان، یک بانکدار و شاگرد مهندس مفرح، مدیرعامل وقت بانک صادرات، مردم را دوست داشته باشیم و به آنها خدمت کنیم.
اشاره به سابقه بانکی خود و نقش مهندس مفرح داشتید. این پیشینه کاری، به خصوص در نهادی چون بانک که با اموال مردم سروکار دارد، چقدر در شکلگیری این خصلت پاکدستی شما موثر بوده است؟
بله، من متولد ۱۳۲۱ اراک هستم و کار خود را از شعبه خیابان ملک اراک شروع کردم و بعدها رئیس شعبه مرکزی اراک شدم. در تهران نیز در اداره حقوقی ساختمان کسرا بازنشسته شدم. در تمام این سالها، اصل امانتداری و خدمت به مردم، سرلوحه کار ما بود. مهندس مفرح، مدیرعامل وقت بانک صادرات، نه تنها یک مدیر لایق، بلکه یک معلم اخلاق بود که همیشه به کارمندان سر میزد و از حال آنها جویا میشد و تاکید بر خدمت صادقانه داشت. ایشان به ما آموختند که اعتماد مردم بزرگترین سرمایه ماست و باید از آن به بهترین شکل محافظت کنیم. این تعلیمات و تجربه یک عمر کار بانکی، ریشههای امانتداری را در وجود ما عمیقتر کرد.
جدا از فعالیتهای بانکی، شنیدهایم که شما به هنر نیز علاقه دارید. آیا میتوانید کمی در مورد علایق شخصی خود و شاید خاطرهای دلنشین از دوران کاریتان برایمان بگویید؟
بله، من در دستگاه های مختلف موسیقی اصیل ایرانی خوانندگی نموده ام و شاگرد استاد صالح عظیمی بودهام. از خاطرات خوبم، دعوت به مجتمع فرهنگی باغ فردوس اراک بود. مهندس مفرح همیشه به کارمندان سر میزد و از حال آنها جویا میشد. وقتی به ایشان گفتند رضایی استعداد خوانندگی دارد، به من گفتند: “بخوان پسرم.” و من هم قطعه شعری از حافظ را برای ایشان و حضار اجرا کردم. این لحظات نشان میداد که ایشان چقدر به جنبههای انسانی و روحی کارمندان اهمیت میدادند و این منش، خود درس بزرگی در زندگی بود.
در پایان، اگر پیامی برای نسل جوان و کسانی که در مشاغل امانتدارانه مشغول به کار هستند، داشته باشید، چه خواهید گفت؟
من همیشه به جوانان میگویم که صداقت و امانتداری، نه تنها راه رسیدن به آرامش درونی است، بلکه اعتبار و آبروی یک عمر انسان را تضمین میکند. هیچ ثروتی در دنیا ارزشمندتر از وجدان آسوده و احترام مردم نیست. به آنچه که متعلق به شما نیست، حتی نگاه هم نکنید. خدمت به مردم و حفظ اعتماد آنها، بالاترین افتخار است. امیدوارم این فرهنگ در جامعه ما بیش از پیش گسترش یابد.
گفتگو با آقای پرویز رضایی، گواهی است بر این حقیقت که ارزشهای انسانی و اخلاقی، هرگز کهنه نمیشوند. اقدام ایشان، نه فقط یک خبر، بلکه یک درس بزرگ برای همه ماست؛ درسی در باب پاکدستی، امانتداری و عشق به همنوع. هفتا نیوز ضمن اعطای لوح تقدیر و هدیه ای هرچند کوچک در برابر این اقدام بزرگ منشانه به ایشان ضمن تقدیر از این منش والا، آرزو میکند چنین الگوهایی، الهامبخش جامعه ما برای ساختن فردایی روشنتر و انسانیتر باشند.
منبع : هفتا نیوز